Waarom Clean Language?

Clean Language maakt elke interactie met een ander makkelijker, duidelijker. Misverstanden worden vaker voorkomen, je luistervaardigheid neemt een vlucht. Zowel op je werk als thuis kun je de vaardigheden en de andere manier van kijken goed gebruiken.

Zoals een zeer ervaren communicatiespecialist na een training zei: “Ik dacht echt alles wel te weten over communicatie. Maar er gaat nu een wereld voor me open waarvan ik niet wist dat deze bestond.”

Dit gebeurt doordat je meer haalt uit de woorden van anderen:

  • minder onbedoelde spraakverwarring en onbegrip,
  • meer inspiratie,
  • meer eigen verantwoordelijkheid en:
  • sneller resultaat.

Dat kan omdat je jouw eigen interpretatie leert ‘parkeren’.

Met Clean leer je écht luisteren, letterlijk. Je leert het onderscheid  maken tussen wat jíj wilt en belangrijk vindt en hoe dit voor de ander is. Je leert doorvragen op de woorden en beelden van de ander om zijn ‘werkelijkheid’ in kaart te brengen. Je begeleidt de ander(en) om een helder beeld te krijgen van wat ze willen. Met alle facetten. En je komt zo te weten hoe het werkelijk voor die ander is.

  • Om met jouw bijdragen aan te sluiten bij de wensen van de ander.
  • En verandering van binnenuit te laten ontstaan. Meer nog, veel meer nog, dan je denkt al te doen.

Niet omdat jouw interpretatie niet van belang is. Wel omdat het van belang is om eerst te weten wat de gewenste uitkomst van de ander is. Omdat de ander met een beetje hulp vaak prima zelf op weg kan. En gaat. Omdat het zelf bedacht is en zo goed past.

Voor wie is Clean Language geschikt?

Het is waardevol voor iedereen die elke dag op een of andere manier met communicatie te maken hebben. En dus met mensen.  Het is voor diegene die altijd nieuwsgierig blijven: hoe werkt dit voor de ander?

Het is voor mensen die weten dat er toch echt meerdere perspectieven op de werkelijkheid zijn.

Voor iedereen die communicatie als kracht wil inzetten.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Leidinggevenden die willen dat mensen gaan doen wat je met elkaar afspreekt;
  • Coaches die willen leren hoe doe je dat, coachen met een leeg hoofd, zodat je coachee sneller en duurzamer in beweging komt
  • Teamleiders die met meer gemak hun team tot resultaat willen laten komen
  • Adviseurs die de vraag van hun klanten snel en gedegen op tafel willen krijgen, zodat zij gericht hun bijdragen kunnen leveren
  • Consultants die verandering meer uit het systeem van de klant willen laten voortkomen en minder willen sleuren en trekken aan veranderingen
  • Ondernemers die hun dienstverlening beter willen laten aansluiten bij hun klanten